Emil Zelma

Kilometrówka to mechanizm rozliczania kosztów związanych z używaniem prywatnych pojazdów do celów służbowych. Od lat budzi ona zainteresowanie zarówno pracowników, jak i pracodawców. W praktyce oznacza to, że pracownik wykorzystujący np. prywatne auto może otrzymać zwrot kosztów za przejechane kilometry. Warunkiem jest prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu.
W 2025 r. planowane są istotne zmiany w zasadach dotyczących kilometrówki. Mają one dostosować przepisy do:
- realiów rynku,
- wzrostu kosztów eksploatacji,
- pojawienia się nowych typów pojazdów (pod względem rodzaju napędu).
Resort infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia. Ma on wejść w życie w połowie przyszłego roku. Jego celem jest m.in. aktualizacja stawek za 1 km przebiegu pojazdu, a także rozszerzenie katalogu pojazdów, które objęto regulacjami.
Spis treści
ukryj
Czym jest kilometrówka oraz ewidencja przebiegu pojazdu? Podstawowe informacje
Kilometrówka to w gruncie rzeczy dość prosty mechanizm. Pozwala on rozliczać przejazdy służbowe pracownika, który korzysta z prywatnego samochodu lub innego pojazdu. Podstawą jest tu ewidencja przebiegu pojazdu, czyli dokument zawierający informacje na temat:
- dat podróży służbowych,
- przejechanych tras,
- celu podróży,
- liczby przejechanych kilometrów.
To właśnie liczba przejechanych kilometrów, przemnożona przez urzędowo ustaloną stawkę za 1 km, stanowi podstawę do zwrotu kosztów. W przypadku jazd lokalnych możliwe jest także rozliczanie według miesięcznego limitu, uzależnionego od wielkości miejscowości, w której zatrudniony jest pracownik. Mechanizm ten pozostaje szczególnie ważny dla osób, które w ramach obowiązków służbowych często podróżują prywatnym pojazdem. Jest to ważne również dla pracodawców, którzy chcą te wydatki ująć w kosztach uzyskania przychodu.
Ważne Ewidencja przebiegu pojazdu stanowi podstawę do tego, by rozliczyć zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych. Jej brak może skutkować problemami podatkowymi. Nie będzie bowiem możliwe zaliczenie wydatków w koszty uzyskania przychodu. |
Kilometrówka w 2025 – planowane zmiany
Nowelizacji ma ulec projekt rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. Zmiany w rozliczeniach przewidują:
- podwyższenie stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu,
- objęcie regulacją pojazdów elektrycznych, hybrydowych oraz wodorowych.
Utrzymane zostanie zróżnicowanie w zależności od mocy silnika oraz rodzaju napędu. Dzięki temu nowa kilometrówka ma odzwierciedlać rzeczywiste koszty związane z eksploatacją.
Nowe stawki kilometrówki – jak będą wyglądać w praktyce?
Najważniejszą zmianą, którą przewiduje projekt rozporządzenia, jest dostosowanie stawek do współczesnych realiów rynkowych. Od lat stawki kilometrówki nie były aktualizowane. Prowadziło to do dysproporcji między faktycznymi kosztami utrzymania pojazdu a wysokością zwrotu przysługującego pracownikowi.
Nowe stawki zostały więc zróżnicowane m.in. w zależności od tego, jaki jest rodzaj napędu i moc silnika. Poniżej przedstawiamy nowe propozycje:
- samochód osobowy spalinowy o mocy do 75 kW będzie rozliczany po 1,04 zł za 1 km przebiegu, a powyżej tej mocy stawka wyniesie 1,34 zł za 1 kilometr;
- dla aut hybrydowych wartości będą niższe – odpowiednio 0,83 zł i 1,10 zł;
- pojazdy elektryczne i wodorowe będą rozliczane według stawki 0,60 zł za 1 km przebiegu;
- w przypadku motocykli planuje się 0,75 zł dla napędu spalinowego i 0,35 zł dla elektrycznego, a motorowery – 0,45 zł i 0,20 zł w zależności od rodzaju zasilania.
Przykład Pan Marek wykorzystuje auto prywatne w celach służbowych, ponieważ regularnie dojeżdża na spotkania z klientami w okolicznych miastach. Jego samochód to pojazd spalinowy o mocy 90 kW, co oznacza, że zgodnie z planowanymi przepisami z 2025 r. będzie on rozliczany według stawki 1,34 zł za 1 km przebiegu. Załóżmy, że w danym miesiącu pan Marek pokonał w ramach obowiązków służbowych 850 kilometrów. Aby obliczyć przysługujący mu zwrot kosztów, należy pomnożyć liczbę przejechanych kilometrów przez obowiązującą stawkę. Wyliczenie wygląda następująco: 850 km × 1,34 zł = 1 139 zł Oznacza to, że pan Marek może otrzymać od pracodawcy zwrot kosztów w wysokości 1 139 zł. |
Rozliczenia podatkowe a kilometrówka w 2025
Pod względem podatkowym dotychczasowe rozwiązania pozostają niezmienione. Zwrot kosztów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wynika to bezpośrednio z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT.
Dla pracodawcy natomiast kwoty te stanowią koszt uzyskania przychodu, co oznacza, że kilometrówka 2025 zachowa dotychczasowe znaczenie także w kontekście rozliczeń podatkowych. W praktyce pracownik nadal będzie prowadzić ewidencję, a pracodawca zwracać koszty.
Kilometrówka w praktyce – co zmieni się dla pracownika i pracodawcy?
Dzięki nowym stawkom można będzie korzystniej dla pracownika rozliczać koszty związane z podróżami służbowymi prywatnym samochodem. Szczegółowa kilometrówka zapewnia przejrzystość rozliczeń, a do tego ułatwia kontrolę wydatków. W efekcie zmiany w zasadach obowiązujące od 2025 r. mają przynieść korzyści obu stronom.
Podsumowanie
Zmiany w kilometrówce w 2025 roku odzwierciedlają rosnące koszty utrzymania pojazdów, a także wyzwania związane z transformacją transportu drogowego. Nowe stawki za 1 km przebiegu pojazdu, objęcie regulacją pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych oraz zachowanie dotychczasowych zasad podatkowych to zmiany, które mają sprawić, że mechanizm ten pozostanie aktualny i sprawiedliwy. Planowane zmiany mają wprowadzić większą równowagę między realnymi wydatkami a wysokością zwrotu.