Emil Zelma

Prowadzenie kampanii reklamowych z użyciem Google Ads to popularne rozwiązanie wśród przedsiębiorców. Marketing to jedna kwestia, a właściwe rozliczenie kosztów to druga. Jeśli zastanawiasz się, jak zaksięgować fakturę za kampanię Google Ads zostań z nami!
Spis treści
ukryj
Google Ads. Podstawowe informacje na temat usługi
Google Ads to powszechnie wykorzystywany system reklamowy firmy Google. Umożliwia on wyświetlanie płatnych ogłoszeń:
- w wynikach wyszukiwania,
- na stronach internetowych,
- na YouTube,
- w aplikacjach mobilnych.
Model ten działa w oparciu o model płatności PPC (pay-per-click), co oznacza, że reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w reklamę. Dzięki Google Ads firmy mogą dotrzeć do potencjalnych klientów dokładnie wtedy, gdy ci szukają określonych produktów lub usług.
System ten oferuje szerokie możliwości targetowania — od lokalizacji i języka po zainteresowania czy konkretne frazy kluczowe. Kampanie można dostosować do różnych celów (zwiększenie ruchu na stronie, promocja aplikacji, sprzedaż online).
Gdzie znaleźć fakturę Google Ads?
Mamy dobrą wiadomość: interfejs platformy Google Ads nie jest szczególnie skomplikowany. Aby pobrać fakturę, należy:
- zalogować się na konto Google Ads,
- w górnym menu interfejsu kliknąć ikonę „Narzędzia i ustawienia”,
- przejść do zakładki „Płatności” –> „Dokumenty rozliczeniowe”,
- wybrać odpowiednią fakturę – dokumenty są automatycznie generowane przez system i domyślnie uporządkowane według miesięcy (od najnowszych),
- zweryfikować poprawność danych na fakturze (w tym m.in. numer NIP).
Jak rozliczyć fakturę Google Ads? Czynny podatnik VAT
Wiesz już, jak pobrać fakturę z Google Ads. Zastanówmy się teraz nad tym, co z rozliczeniem podatkowym? Faktura wystawiona przez Google dotyczy – z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy – importu usług. Obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa zatem na nabywcy usługi. Aby tego dokonać, należy wystawić tzw. fakturę wewnętrzną, która będzie odwzorowywać dane z dokumentu od Google, ale ze stawką VAT 23%.
Tak przygotowany dokument należy uwzględnić jednocześnie w ewidencji zakupów oraz sprzedaży VAT, a taka transakcja jest dla firmy podatkowo neutralna – ponieważ VAT należny i naliczony się kompensują.
W przypadku faktur za usługi Google Ads nie trzeba składać formularza VAT-UE, który stosuje się w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Co z rozliczeniem Google Ads? Podatnik zwolniony z VAT
A jak wygląda sytuacja w przypadku przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z podatku VAT. Również w tym wariancie faktura za Google Ads oznacza import usług. Różnica polega jednak na tym, że nie można odliczyć podatku VAT. Kwotę podatku od towarów i usług należy odprowadzić nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy transakcja.
VAT z tego tytułu to koszt uzyskania przychodu, który zmniejsza podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ważne W przypadku podatników zwolnionych z VAT konieczne jest złożenie formularza VAT-9M. |
Zgodnie z art. 28b u. 1 ustawy o VAT „Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej […]„. To właśnie dlatego podatnik zwolniony z VAT powinien uwzględnić w swoich rozliczeniach podatek od towarów i usług.
Gdzie i jak zaksięgować fakturę za reklamy Google w KPiR?
Kwota z faktury za usługę Google Ads powinna znaleźć się w kolumnie nr 13 „Pozostałe wydatki”. Powód jest prosty – wydatków z tego tytułu nie można zakwalifikować jako zakup towarów czy wynagrodzenia.
W przypadku płatników VAT księgowanie odbywa się na podstawie faktury wewnętrznej i rozliczenia importu usług – z ujęciem zarówno VAT należnego, jak i naliczonego. Dla podatników zwolnionych z VAT podstawą jest również faktura wewnętrzna, ale VAT nie podlega odliczeniu – może natomiast stanowić koszt podatkowy.
Faktura z Google Ads. Rozliczanie faktur w pełnych księgach rachunkowych
A jak wygląda sytuacja w przypadku przedsiębiorstw prowadzących pełne księgi rachunkowe? W praktyce wykorzystuje się do tego konto syntetyczne 402 „Usługi obce”. To właśnie tutaj księguje się wszelkie usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Wydatki związane z usługami promocyjnymi świadczonymi przez Google Ads nie są tu żadnym wyjątkiem.
Oto przykładowy schemat księgowania faktur za usługi Google Ads (przyjmijmy, że wartość netto usługi to 1000 zł netto):
Ujęcie wartości usługi
- Wn 402 „Usługi obce” – 1 000 zł
- Ma 202 „Rozrachunki z dostawcami” (Google Ireland Ltd) – 1 000 zł
Ujęcie VAT należnego z tytułu importu usług
- Wn 409 „Pozostałe koszty operacyjne” (jeśli VAT niepodlegający odliczeniu – np. przy działalności zwolnionej z VAT) – 230 zł
albo - Wn 221-1 „VAT naliczony” (jeśli VAT podlega odliczeniu) – 230 zł
- Ma 221-2 „VAT należny” – 230 zł
Podsumowanie
Choć na pierwszy rzut oka cała procedura związana z fakturami za reklamy Google może wydawać się skomplikowana, to po przejściu przez nią choć raz – wszystko staje się jasne. Ważne jest odpowiednie zlokalizowanie dokumentu w panelu Google Ads, następnie zaś poprawne ujęcie faktury w ewidencji księgowej. Różnice w podejściu między płatnikami VAT a podmiotami zwolnionymi z podatku są istotne, ale procedurę w obu przypadkach można łatwo opanować – samemu lub z pomocą księgowego.