Rafal Morawski
Wiele kontrowersji budzi wliczanie w koszty uzyskania przychodu odzieży, która może być wykorzystywana na potrzeby działalności. Teoretycznie w koszty można włączyć wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a więc również koszty poniesione na zakup ubrań. W praktyce jednak wygląda to nieco inaczej…
Musisz mieć świadomość, że nie każdy strój firmowy będzie podlegał możliwości wliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodu. Żeby wydatki poniesione na zakup odzieży mogły zostać uznane jako koszty, musi istnieć obowiązek noszenia jej. Ponadto sam strój musi posiadać wyłącznie charakter służbowy.
Koszty uzyskania przychodu a zakup ubrań roboczych
Niektóre branże wymagają od pracowników noszenia odpowiedniego ubioru. Jest to zazwyczaj strój, którego celem jest ochrona zdrowia, a nawet życia. Zaś jego noszenie określone jest przepisami BHP. Chodzi tutaj przede wszystkim o kombinezony robocze, okulary, rękawiczki i kaski – przeznaczone chociażby dla pracowników budowlanych. Jednakże za odzież roboczą można uznać fartuchy dla lekarzy i pielęgniarek, fartuchy dla chemików, specjalne obuwie z metalową podeszwą dla hutników, itp.
W tym przypadku sprawa jest oczywista – odzież roboczą można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Ubrania są bowiem częścią wykonywanej pracy. A ponadto – można się spodziewać, że żaden pracownik budowlany czy hutnik nie będzie korzystał z odzieży roboczych do celów prywatnych.
Odzież jako reklama firmy
A co z odzieżą, która służy celom promocyjnym firmy? Odzieżą, która stanowi formę reklamy przedsiębiorstwa? Czy i tego rodzaju wydatki poniesione na zakup mogą być wliczone w koszty uzyskania przychodu?
Odpowiedź będzie twierdząca, jeśli… strój będzie miał tylko i wyłącznie charakter służbowy, a więc nie będzie wykorzystywany do celów prywatnych. Nie ma problemu, by kurtkę czy koszulkę wliczyć w koszty. W końcu i takie ubrania mogą służyć budowie wizerunku firmy, przyczyniać się do pobudzenia zainteresowania marką, co z sposób pośredni może wpływać na zwiększanie przychodów. Warunek jest tylko jeden – odzież taka musi posiadać charakterystyczne cechy – typowe dla konkretnego przedsiębiorstwa. Ubranie musi więc wyróżniać się np. swoją barwą (powinno posiadać kolory kojarzące się z marką). A najlepiej, jeśli strój będzie posiadał logo firmy.
Kontrowersyjne garnitury…
Najwięcej wątpliwości budzi jednak zakup eleganckich garniturów na potrzeby prowadzonej działalności. Wiele osób jest zdania, że założenie takiego stroju podczas oficjalnego spotkania biznesowego może wpłynąć pośrednio na rozwój działalności. A to dlatego, że w kontaktach z klientami liczy się dobre wrażenie, które może zdecydować o podjęciu współpracy.
Warto jednak mieć świadomość, że Ustawa o podatku od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 23) dokładnie ustala kwestie reprezentacji. Zgodnie z przepisami w koszty uzyskania przychodów nie mogą być wliczone koszty reprezentacji. W praktyce oznacza to zatem, że zakup eleganckich garniturów nie wpłynie na zmniejszenie podatku. No chyba, że strój jest szyty na zamówienie i posiada logo firmy.
W koszty uzyskania przychodu można włączać wydatki na stroje firmowe, ale najlepiej takie, których charakteru służbowego nie będzie można w żaden sposób podważyć. Dzięki temu uda się uniknąć nieprzyjemności w razie kontroli z Urzędu Skarbowego.
Zobacz więcej porad na naszym blogu w kategorii firma.