Emil Zelma

Niewątpliwie, Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi kamień milowy w cyfryzacji polskiego systemu rozliczeń. Co jednak należy zrobić w przypadku awarii? Odpowiednie postępowanie w obliczu takich zdarzeń to podstawa.
Spis treści
ukryj
Postępowanie w razie awarii KSeF – oficjalne komunikaty
Minister właściwy ds. finansów publicznych ma obowiązek niezwłocznie informować o wszelkich problemach z działaniem Krajowego Systemu e-Faktur. Takie ogłoszenia są publikowane przede wszystkim w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). W komunikacie musi znaleźć się informacja o prawdopodobnym czasie trwania awarii. Jeśli publikacja w BIP jest niemożliwa, Ministerstwo przekaże informacje za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Wystawianie faktur w trakcie awarii KSeF
Kiedy KSeF jest niedostępny, podatnicy nadal muszą wywiązywać się ze swoich obowiązków. W przypadku awarii systemu e-faktury powinny być wystawiane poza systemem. Wciąż jednak należy wystawiać je z zachowaniem określonego wzorca struktury logicznej. Jeśli faktury są udostępniane w inny sposób niż za pomocą KSeF, należy oznaczyć je specjalnym kodem. Ma to ułatwić późniejszy dostęp do faktury w systemie oraz weryfikację danych.
Obowiązki podatnika po zakończeniu awarii
Po ustaniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur podatnicy mają czas na przesłanie do systemu wszystkich faktur wystawionych w okresie jego niedostępności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy mają na to czas w ciągu 7 dni roboczych.
Data wystawienia faktury pozostaje niezmienna. Jest to data, którą podatnik wskazał na fakturze. Natomiast data otrzymania faktury przez nabywcę może różnić się w zależności od okoliczności. Co w sytuacji, gdy nabywca otrzymał fakturę przed przesłaniem do KSeF? Datą otrzymania jest wówczas dzień odbioru. Jeżeli natomiast nie otrzymał jej przed tym terminem, datą otrzymania będzie moment nadania fakturze numeru.
Przykład Między 8 a 12 sierpnia wystąpiła przerwa w działaniu systemu KSeF. W tym czasie pan Jan, 13 sierpnia, wystawił fakturę elektroniczną poza systemem i przesłał ją swojemu kontrahentowi. Następnie, 17 sierpnia, wprowadził dokument do KSeF, a odbiorca uzyskał do niego dostęp dopiero dzień później – 18 sierpnia. Jakie daty należy uznać za wystawienia i otrzymania faktury? W tej sytuacji za datę wystawienia faktury należy przyjąć 13 sierpnia. Natomiast data jej otrzymania to 17 sierpnia, ponieważ dokument trafił do systemu KSeF przed faktycznym odebraniem przez nabywcę. |
Konsekwencje braku zgodności
Naczelnik Urzędu Skarbowego ma prawo nałożyć karę pieniężną w sytuacji, gdy stwierdzi, że podatnik nie postąpił zgodnie z obowiązującymi wytycznymi. Kara może wynieść nawet do 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze wystawionej poza KSeF. Jeśli faktura nie zawiera wykazanego podatku, kara może sięgnąć do 18,7% kwoty należności ogółem.
Sankcje te mają na celu zdyscyplinowanie podatników. Dzięki nim zwiększa się szansa na to, że nawet w sytuacjach awaryjnych zasady obiegu faktur elektronicznych są przestrzegane z najwyższą starannością.
Tryb offline24 – elastyczne rozwiązanie dla wystawienia faktury poza systemem
W odpowiedzi na obawy przedsiębiorców dotyczące ewentualnych problemów z dostępem do KSeF (do takich problemów może dojść np. wskutek niskiej jakości połączenia internetowego lub spowolnienia systemu) zostanie wprowadzony tryb offline24. Ma to za zadanie zapewnić podatnikom większą elastyczność w wystawianiu faktur, niezależnie od chwilowych trudności technicznych.
Ustawa nie przewiduje żadnych ograniczeń w zakresie podmiotów, które będą mogły korzystać z tego trybu. A zatem, dostęp do niej będzie miał każdy podatnik. Celem tego rozwiązania jest jak największa swoboda w działaniu przedsiębiorców, którzy w ten sposób będą mogli wystawiać faktury nawet w warunkach ograniczonego połączenia z internetem. Szczegółowe procedury dotyczące stosowania trybu offline24 zostaną określone w art. 106nda ustawy o podatku od towarów i usług, co świadczy o kompleksowym podejściu do tej kwestii.
Zasady działania trybu offline24 i jego znaczenie w razie awarii
Korzystanie z trybu offline24 wymaga od podatnika zachowania kilku kluczowych zasad. Przede wszystkim, faktura musi zostać wystawiona w postaci elektronicznej, z zastosowaniem obowiązującego wzoru struktury logicznej (od 1 lutego 2026 r. FA(3)).
Następnie, tak przygotowana e-faktura powinna zostać niezwłocznie przesłana do KSeF. Należy zrobić to nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu jej wystawienia.
Co więcej, tryb offline24 przewiduje również scenariusze w przypadku awarii KSeF. Jeśli po wystawieniu faktury w trybie offline, a przed jej przesłaniem do KSeF, wystąpi ogłoszona awaria KSeF, faktura powinna zostać przesłana do systemu w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia tej awarii.
W przypadku tzw. całkowitej awarii KSeF, ogłoszonej w środkach społecznego przekazu, faktury wystawione w trybie offline nie podlegają obowiązkowi dosłania do KSeF. To zróżnicowanie podejścia w zależności od charakteru awarii świadczy o elastyczności i przemyślanym podejściu do kwestii zarządzania dokumentacją w sytuacjach kryzysowych. Całość procedur ma na celu usprawnienie funkcjonowania systemu i ułatwienie podatnikom wywiązywania się z ich obowiązków, nawet w obliczu wyzwań technicznych.