Rafal Morawski
Od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik składek musi posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Jeśli jeszcze go nie założyłeś lub dopiero otwierasz działalność, sprawdź, jak krok po kroku dopełnić tego obowiązku. Konto na PUE ZUS pozwala na załatwianie większości spraw drogą elektroniczną.
Konto na PUE ZUS – dla kogo obowiązkowe?
Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS to internetowy serwis udostępniany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dzięki któremu większość spraw można załatwić bez wychodzenia z domu czy biura. Korzystają z niego nie tylko płatnicy składek, czyli przedsiębiorcy, ale też ubezpieczeni (pracownicy, zleceniobiorcy), jak również świadczeniobiorcy, np. emeryci i renciści.
Do końca 2022 r. posiadanie konta na PUE ZUS było obowiązkowe dla płatników, którzy rozliczali składki za więcej niż 5 osób. Od 1 stycznia 2023 r. wymóg ten objął wszystkich – także płatników opłacających składki wyłącznie za siebie, księży oraz osoby zatrudniające nianie na podstawie umowy uaktywniającej. Co istotne, obowiązkowe konto na PUE ZUS muszą posiadać także osoby opłacające składki dobrowolnie.
Konto na PUE ZUS można założyć osobiście lub upoważnić do tego inną osobę. Jeśli przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa do pełnienia roli płatnika np. księgowej lub innemu pracownikowi biura rachunkowego, nie musi zakładać konta. Taki płatnik składek ma już swoje konto na PUE – obsługiwane przez pełnomocnika.
Jak założyć konto na PUE ZUS – instrukcja krok po kroku
Jeśli jeszcze nie masz konta na PUE ZUS lub dopiero zakładasz działalność gospodarczą sprawdź, jak w prosty i szybki sposób je założyć i potwierdzić swoje dane.
- Wejdź na stronę https://www.zus.pl/ i kliknij „Zarejestruj w PUE” – pomarańczowy przycisk u góry ekranu.
- Wybierz sposób rejestracji:
Dla Ciebie, czyli dla:
- osoby pracującej
- emeryta / rencisty
- zasiłkobiorcy
- lekarza
- innej osoby ubezpieczonej w ZUS
Dla przedsiębiorców (dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą)
Dla firm, czyli dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej:
- spółek
- stowarzyszeń
- spółdzielni
- fundacji
- przedsiębiorstw państwowych
W zależności od powyższego wyboru, dalszy formularz będzie się nieco różnił. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi (a takie osoby najczęściej nie mają jeszcze konta na PUE ZUS), zostaną poproszeni o wykonanie następujących czynności:
- Wybierz rodzaj rejestracji profilu. Tu do wyboru masz Profil Zaufany, Kwalifikowany Podpis Elektroniczny oraz Bankowość Elektroniczną. Jeśli nie korzystasz jeszcze z żadnej z tych metod weryfikacji tożsamości, możesz skorzystać z formularza rejestracyjnego.
- W zależności od wyboru w poprzednim kroku:
Przy rejestracji za pomocą Profilu Zaufanego, Podpisu Elektronicznego lub Bankowości Elektronicznej, większość danych zostaje uzupełnionych automatycznie. Należy je sprawdzić i w razie potrzeby uzupełnić. To ostatni krok w tym przypadku. Konto jest gotowe i nie wymaga wizyty w oddziale ZUS.
Przy rejestracji za pomocą formularza należy podać swoje podstawowe dane: imię i nazwisko, datę urodzenia, NIP i PESEL, a także adres e-mail. Konieczne jest też ustanowienie hasła logowania do konta PUE. Rejestracja tą drogą wymaga wizyty w placówce ZUS z dokumentem tożsamości. Masz na to 7 dni od wysłania formularza. Potwierdzenie tożsamości możliwe jest także podczas e-wizyty.
Co załatwisz przez PUE
Posiadanie konta na PUE ZUS niesie ze sobą sporo korzyści. Po zalogowaniu do systemu zyskujemy dostęp do danych zapisanych na kontach ZUS. Drogą elektroniczną można w prosty sposób wygenerować i wysłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, a także inne wnioski i pisma. Korespondencja z ZUS również odbywa się drogą elektroniczną. To praktycznie eliminuje konieczność osobistych wizyt w oddziale. W razie potrzeby jednak za pośrednictwem PUE można umówić wizytę lub zaplanować e-wizytę w ZUS.