Anna Kruk
Odliczenie VAT od faktur wystawionych w KSeF nie różni się zbyt wiele od tradycyjnego odliczania. Udostępniony w 2022 roku Krajowy System e-Faktur już w lipcu 2024 roku stanie się obowiązkowy dla niektórych podatników. Z tego powodu coraz większa liczba przedsiębiorców wykorzystuje go już teraz do wystawiania faktur, ucząc się jego obsługi. Jak wygląda odliczenie VAT w przypadku dokumentów wystawionych przez KSeF? Sprawdźmy to!
Do tej pory faktury VAT najczęściej wystawiane są w formie papierowej bądź elektronicznej. Od 1 stycznia 2022 roku polscy przedsiębiorcy mają jednak alternatywę w postaci faktury ustrukturyzowanej. Jest ona wystawiana za pośrednictwem KSeF, czyli Krajowego Systemy e-Faktur. Od 1 lipca 2024 roku ma on stać się rozwiązaniem obowiązkowym. Dlatego już teraz warto dowiedzieć się, jak wygląda odliczenie VAT od faktur wystawionych w KSeF.
Czym jest KSeF?
KSeF jest nowym systemem wprowadzonym przez Ministerstwo Finansów na początku 2022 roku. Jego testy trwały w okresie październik-grudzień 2021. Z kolei 17 czerwca Rada Unii Europejska zgodziła się, by fakturowanie w Polsce stało się obowiązkowe z udziałem tego systemu. To stanie się dokładnie 1 lipca 2024 roku. Z tego powodu niektórzy przedsiębiorcy korzystają już z KSeF.
Z pomocą KSeF przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT oraz Ci zwolnieni z tego obowiązku mogą wystawiać faktury ustrukturyzowane. Są to dokumenty w formacie xml, których wzór można znaleźć w CRWDE na platformie ePUAP. Oczywiście jedną z najbardziej nurtujących przedsiębiorców kwestii jest to, jak wygląda odliczenie VAT od faktur wystawionych w KSeF.
Jak wygląda wystawianie faktur w KSeF?
Przedsiębiorcy, którzy już zdecydowali się korzystać z KSeF mogą wystawiać faktury na dwa sposoby. Pierwszy z nich ma zastosowanie, gdy odbiorca również korzysta z systemu i akceptuje wysyłane przez KSeF faktury. Wtedy wystarczy wysłać mu gotowy dokument i czekać na akceptację.
Jeśli odbiorca faktury nie korzysta z KSeF również można skorzystać z tego systemu. Wtedy wystarczy pobrać ustrukturyzowaną fakturę poprzez KSeF, a następnie przesłać ją w inny sposób. Można tego dokonać drogą elektroniczną lub w formie papierowej poprzez tradycyjną pocztę.
Jak wygląda odliczenie VAT od faktur wystawionych w KSeF?
Kwestia tego, jak wygląda odliczenie VAT od faktur wystawionych w KSeF nurtuje niejedngo przedsiębiorcę. Na szczęście wprowadzenie obowiązku korzystania z tego systemu nie zmieni zbyt wiele. W sytuacji, gdy faktury będą prawidłowo wystawiane przez KSeF odliczenie podatku będzie możliwe na zasadach ogólnych, które są określone przez ustawę o VAT. Najważniejsze jest zapamiętanie, że za datę otrzymania faktury uznawany będzie dzień nadania jej unikalnego numeru w KSeF.
Nie można jednak wykluczyć scenariuszy, w których KSeF nie będzie działać lub zostanie pominięty przez wystawcę dokumentu. Gdyby sprzedawca wręczył fakturę w sposób tradycyjny, kupujący nie jest w żaden sposób winny. Dlatego będzie mógł wciąż odliczyć VAT na podstawie tak wystawionej faktury.
W razie awarii systemu KSeF dopuszczone będzie korzystanie z tak zwanego trybu awaryjnego. Wtedy należy wygenerować fakturę do pliku xml i zwizualizować do formatu PDF. Po oznaczeniu specjalnym kodem QR generowanym przez token awaryjny faktura może zostać dostarczona do nabywcy. Wtedy również bez problemu posłuży do odliczenia VAT. KSeF nie zmieni więc zbyt wiele w tej kwestii.