Sylwia Łysak
Żyjemy w na tyle zaawansowanych technologicznie czasach, że każdy może dziś prowadzić sklep internetowy, czy np. sprzedaż na Allegro. Rozpoczynając handel w sieci nie trzeba nawet otwierać firmy, bo w Polsce można całkowicie legalnie sprzedawać towary np. w ramach działalności nierejestrowanej. W przypadku zakładania firmy, należy natomiast uzupełnić odpowiednie PKD dla e-sklepu. Sprawdź, jaki wybrać kod PKD – sprzedaż internetowa wymaga podania więcej niż jednego!
Jakie PKD dla handlu w sieci? PKD 47.91.Z
W branży e-commerce należy posługiwać się kodem PKD 47.91.Z. Taki kod pkd dla e-sklepu jest odpowiedni dla firm, które zamierzają prowadzić sprzedaż przez własny sklep internetowy, czy serwis pośredniczący taki jak Allegro, czy Empik. Obowiązuje także firmy zajmujące się sprzedażą produktów cyfrowych, takich jak np. e-booki, czy licencje na zdjęcia i filmy.
PKD sprzedaż internetowa – kod i lokalizacja w bazie
W Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 47.91.Z należy do:
- sekcji G dotyczącej handlu detalicznego z wyłączeniem pojazdów samochodowych;
- grupy 47 odnoszącej się do sprzedaży niestacjonarnej (poza targowiskami i innymi punktami wymienionymi w Polskiej Klasyfikacji Działalności);
- klasy 91.Z dla sprzedaży detalicznej wysyłkowej lub przez Internet.
Kod PKD 47.91.Z nie jest jednak jedynym, który należy nadać firmie zajmującej się handlem w sieci. Każda działalność gospodarcza, spółka, czy jednostka organizacyjna działająca w branży e-commerce, powinna też określić dodatkowy, uszczegóławiający kod pkd.
Dobór kodu PKD do rodzaju sprzedawanego towaru
W przypadku sprzedaży internetowej, konieczne jest dopisanie drugiego kodu pkd odnoszącego się oferowanego towaru. Oczywiście, im bardziej ograniczony jest jego wachlarz, tym mniej kodów pkd trzeba dopisać. Zdarza się też co prawda, że firmie działającej w obszarze e-commerce wystarczy jeden, czy dwa dodatkowe kody pkd.
Polska Klasyfikacja Działalności jednak bardzo szczegółowo określa towary. W odniesieniu do samych produktów spożywczych, przewiduje kody pkd w zakresie od 47.31.Z do 47.39.Z. Rodzaju sprzedawanego towaru warto więc poszukać w wyszukiwarce kodów pkd gov. Używając w jej okienku słowa “sprzedaż” i dodatkowej frazy określającej to, co będzie jej podlegało, powinno się szybko zawęzić wyszukiwania do jednego, czy maksymalnie kilku kodów.
Warto pamiętać o rozróżnieniu, czy sprzedaż będzie prowadzona detalicznie czy hurtowo. Sprzedaż hurtowa i detaliczna tego samego typu towaru często oznaczone są innymi kodami PKD. Zdarza się też, że jeden towar można przypisać pod dwa czy więcej kodów PKD. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
Zgłoszenie o pomoc w wyborze pkd dla e-sprzedaży
W przypadku jakichkolwiek kłopotów w doborze odpowiedniego PKD, warto udać się po indywidualną interpretację do Głównego Urzędu Statystycznego. Wniosek o nadanie numeru klasyfikacji PKD jest bezpłatny i składa się go do ośrodka klasyfikacji i nomenklatur. Może go wystosować zarówno osoba fizyczna, która już prowadzi działalność gospodarczą, jak i taka, która dopiero planuje ją uruchomić.
Opinia GUS w sprawie PKD wydawana jest w ciągu maksymalnie miesiąca od daty złożenia wniosku. Co bardzo ważne, taki dokument wydany przez ten organ stanowi zabezpieczenie na wypadek, gdyby Urząd Skarbowy podważał np. zastosowanie stawki podatku odpowiedniej dla danego PKD. Jeśli przewidziana jest dla czynności, dla których wskazano kod PKD użyty według zalecenia GUS, opinia instytucji ma charakter ostatecznie decydującej.
Reasumując, chcąc rozpocząć handel w sieci w ramach działalności gospodarczej lub spółki, należy wybrać odpowiedni numer pkd. Sprzedaż internetowa powinna posiadać kod PKD 47.91., a także kody określające rodzaje oferowanych w ramach niej towarów. W Polskiej Klasyfikacji Działalności rozróżnia się handel hurtowy i detaliczny, w katalogu można znaleźć wiele wyrobów i gotowych produktów. W przypadku kłopotów z doborem odpowiedniego pkd dla sklepu internetowego, warto udać się po interpretację indywidualną do Głównego Urzędu Statystycznego.