Magdalena Pytlas
Studia to moment, którego raczej nie kojarzymy z zakładaniem swojej firmy i stawianiem pierwszych kroków w biznesie. Nie oznacza to jednak, że nie jest to możliwe. Studenci mają dość ciekawe możliwości w zakresie rozwoju własnej działalności gospodarczej. Na czym one polegają? Na jakie ulgi może liczyć i jakie formalności musi załatwić student zakładający swoją pierwszą firmę?
Otworzenie i prowadzenie własnej działalności to zadanie niezwykle trudne nawet dla osoby, która poświęca temu cały swój czas. Co dopiero, gdy mówimy o studentach, którzy muszą też skupić się na nauce. Jak wygląda proces założenia działalności gospodarczej w przypadku osób, które są w trakcie zdobywania wykształcenia wyższego i czy mogą one liczyć na jakiekolwiek ulgi?
Co jest potrzebne do założenia działalności gospodarczej przez studenta?
Założenie działalności gospodarczej w przypadku studentów nie różni się niczym od tego, kiedy robi to każda inna osoba. Mają oni do tego prawo jako osoba fizyczna. Konieczne będzie więc złożenie wniosku CEIDG-1 w Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej. W dokumencie tym należy zawrzeć następujące dane:
- imię (imiona) oraz nazwisko
- numer i serię dowodu osobistego/paszportu
- PESEL
- numer NIP
- adres zameldowania oraz adres zamieszkania
- numer rachunku bankowego
- adres, pod którym przechowywana będzie dokumentacja księgowa dotycząca firmy
- nazwę przedsiębiorstwa
- wybraną formę opodatkowania
- imiona rodziców
- numer REGON (jeśli go posiadamy)
- termin rozpoczęcia działalności
Wniosek CEIDG powinien zostać złożony w urzędzie gminy. Można tam wybrać się osobiście. Osoby, które nie są w stanie się do niego dostać, mogą złożyć wniosek za pomocą Internetu, bądź wysłać go listem poleconym.