big-K24-min

Jak założyć firmę przez Internet?

STRONA GŁÓWNA >> Blog >> Firma >> Jak założyć firmę przez Internet?

Czy jest to w ogóle możliwe? Miało być przecież „jedno okienko”, dzięki któremu wszystkie kwestie formalne związane z rejestracją działalności gospodarczej miały być uproszczone do minimum i ograniczone czasowo. Tymczasem i tak nie obyło się bez wizyty w ZUS-ie czy Urzędzie Statystycznym. Jak to więc jest z tym CEIDG – systemem pozwalającym zarejestrować firmę za pośrednictwem Internetu? Czy faktycznie jest szybciej, prościej i bezpłatnie?

CEIDG, czyli co?

1 lipca 2011 roku została wprowadzona możliwość rejestracji działalności gospodarczej przez Internet. A to wszystko dzięki uruchomionej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, która od 1 stycznia 2012 roku zastąpiła tradycyjną Ewidencję Działalności Gospodarczej.

Zakładanie firmy krok po kroku

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, by założyć firmę, należy wejść na stronę www.ceidg.gov.pl, a następnie postępować zgodnie ze wskazówkami.

Krok 1. Wybierz sposób potwierdzenia tożsamości użytkownika

Przed wypełnieniem i złożeniem wniosku, należy potwierdzić swoją tożsamość. Jest to możliwe na 3 sposoby:

źródło: ceidg.gov.pl

Jedną z opcji jest certyfikat kwalifikowany. W tym przypadku koniecznością jest posiadanie certyfikowanego podpisu elektronicznego. Jego uzyskanie jest opcją płatną – od 190 do 240 zł / rok.

Dlatego lepiej skorzystać z opcji drugiej – uzyskania profilu zaufanego ePUAP. Koniecznością jest rejestracja na stronie www. epaup.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym (Urzędy Skarbowe, wybrane oddziały ZUS). Po pozytywnej weryfikacji obywatela oraz weryfikacji wniosku, uzyskuje się profil zaufany.

Trzecią opcją jest wypełnienie wniosku anonimowo. Po otrzymaniu kodu weryfikacyjnego należy udać się do Urzędu Miasta / Urzędu Gminy, by potwierdzić dane zawarte w złożonym wniosku.

Krok 2.  Wybór podstawowych kryteriów

Na tym etapie zaznaczasz, czy chcesz złożyć nowe wniosek i wypełnić go przy użyciu kreatora, czy poprzez wypełnienie standardowego formularza.

źródło: ceidg.gov.pl

My wybraliśmy opcję kreatora. Zaznaczenie drugiej opcji przekieruje Cię do wersji interaktywnej wniosku.

Krok 3. Wypełnij dane wnioskodawcy

Na tym etapie musisz podać swoje dane osobowe, w tym: imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, serię i numer dowodu tożsamości. Pojawia się prośba o wpisanie numeru NIP oraz REGON – jeśli ich nie posiadasz, wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję.

źródło: ceidg.gov.pl

Należy podać również adres zamieszkania oraz adres zameldowania.

Krok 4. Wypełnij dane z zakresu ewidencji gospodarczej

Na typ etapie podajesz informacje, które będą dotyczyć zakładanej przez Ciebie firmy. W pierwszej kolejności musisz podać jej nazwę – łącznie z Twoim imieniem i nazwiskiem jako przedsiębiorcy. Musisz podać również informacje dotyczące liczby zatrudnianych pracowników oraz przewidywaniach względem zatrudnienia w przyszłości.

Następnie koniecznością jest wybór rodzaju prowadzonej działalności opisywanej kodami PKD 2007. Musisz wskazać kod przeważającej działalności oraz kody pozostałych rodzajów działalności (jeśli masz takie życzenie).

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie pozostałych danych dotyczących rejestrowanej firmy.

źródło: ceidg.gov.pl

Krok 5. Wypełnij dane niezbędne do rejestru ubezpieczeniowego

Dzięki temu oszczędzisz czas na zgłaszanie faktu założenia firmy w ZUS lub KRUS.

źródło: ceidg.gov.pl

Krok 6. Wypełnij dane dotyczące Urzędu Skarbowego

Na tym etapie musisz podać informacje potrzebne do rejestracji Twojej firmy w Urzędzie Skarbowym. Zostaniesz poproszony o wypełnienie danych związanych z Naczelnikiem US oraz prowadzeniem dokumentacji rachunkowej.

Musisz określić, w jakiej formie będziesz opłacać podatek i jak często (miesięcznie, kwartalnie) i jaki rodzaj prowadzonej dokumentacji będziesz prowadzić.

źródło: ceidg.gov.pl

We wniosku musisz podać również dane adresowe miejsca, w którym będziesz przechowywać dokumenty rachunkowe, a także pozostałe informacje m.in. o prowadzeniu zakład pracy chronionej, o wspólnocie majątkowej z małżonkiem.

Krok 7. Wypełnij dane dotyczące rachunku bankowego

W tym miejscu musisz podać numer rachunku bankowego. Jeśli nie posiadasz jeszcze konta firmowego, możesz podać numer konta osobistego. Gdy już będziesz mógł otworzyć rachunek na firmę, wówczas wystarczy tylko zmienić dane w Urzędzie Skarbowym.

Krok 8. Dodaj załączniki

Jeśli chcesz dodać do wniosku załączniku, możesz zrobić to właśnie na tym etapie. Pamiętaj jednak, by ich łączna wielkość nie przekraczała 4096 kB.

Wniosek przez Internet złożony – co dalej?

Jeśli wniosek składałeś jako zalogowany użytkownik (posiadając podpis elektroniczny lub zweryfikowany profil ePUAP), nie musisz składać wizyty w Urzędzie Miasta / Urzędzie Gminy. Jeśli jednak złożyłeś wniosek anonimowo i otrzymałeś kod weryfikacyjny, musisz udać się do urzędu, by zweryfikować wniosek i go podpisać. Dopiero wtedy Twoja firma trafi do bazy CEIDG.

Po kilku dniach otrzymasz informację z numerem REGON. Jednak to nie koniec, ponieważ czekać Cię będzie wizyta w ZUS. Musisz określić, z jakich ubezpieczeń będziesz korzystać. Dodatkowo, gdy zamierzasz być płatnikiem VAT, czeka Cię wizyta w Urzędzie Skarbowym.

Szybko, bezpłatnie i bez wychodzenia z domu?

Jeśli chodzi o wniosek wypełniany przez Internet, faktycznie nie zajmuje to wiele czasu. Na pewno wypełnia się go szybciej niż gdyby trzeba było zrobić to ręcznie. Pozostaje przecież jeszcze kwestia ewentualnych błędów, których można uniknąć przy rejestracji internetowej, ale przy ręcznym wypełnianiu już niekoniecznie. W tym przypadku możemy uznać, że rejestracja działalności przez Internet przebiega sprawniej.

Czy jest bezpłatnie? Jeśli wypełniasz wniosek anonimowo lub poprzez zaufany profil ePUAP nie zapłacisz nic. Z kolei kosztować Cię będzie podpis elektroniczny.

Czy bez wychodzenia z domu? Nie jest to do końca takie oczywiste. Owszem, wypełnić wniosek można przez Internet. Ale potem i tak trzeba udać się choćby do ZUS, gdzie należy wybrać odpowiednie ubezpieczenie czy US – jeśli chce się być płatnikiem VAT. Koniecznością będzie również wizyta w Urzędzie Skarbowym (jednak przed złożeniem wniosku) w sytuacji, gdy ubiegamy się o profil ePUAP lub wizyta w Urzędzie Miasta / Gminy, gdy wniosek CEIDG składamy anonimowo.

To trzeba przyznać – rejestracja firmy przez Internet w obecnej formie jest krokiem w przód w porównaniu z tym, co obowiązywało choćby kilka lat temu. Jednak do prawdziwej rewolucji brakuje uproszczeń i powiązań, które pozwoliłyby na zakładanie firmy faktycznie bez wychodzenia z domu. Czy tak będzie? Kolejne lata pozwolą nam się o tym przekonać…

Udostępnij ten artykuł:
Rafal Morawski
Rafal Morawski
Artykuły: 1552

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *