Emil Zelma

Faktura kojarzy się przede wszystkim z dokumentem księgowym, który odzwierciedla relacje handlowe między sprzedawcą a nabywcą. Dokument ten to przecież nieodłączny element w codziennej pracy każdej spółki czy JDG. Rzadko jednak zwraca się uwagę na to, że faktura może pełnić funkcję reklamową. Może ona stać się jednym z subtelnych, a zarazem skutecznych narzędzi promocji marki.
Choć na pierwszy rzut oka brzmi to jak nadużycie, w praktyce jest to w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami. Nic dziwnego, że pomysł ten jest coraz częściej wykorzystywany przez firmy, które chcą budować rozpoznawalność wśród klientów.
Faktura może pełnić funkcję reklamową i wzmacniać rozpoznawalność marki
Zaletą tego rozwiązania jest to, że faktura, jako dokument obowiązkowy, trafia bezpośrednio do klienta. Wniosek, jaki z tego płynie, jest prosty: nie może ona zostać pominięta. O ile ulotki czy banery reklamowe bywają ignorowane, o tyle dokument księgowy zawsze jest czytany. Jest tak m.in. z uwagi na podatek VAT, jaki został w ramach niej rozliczony.
Warto wiedzieć To właśnie ta „wymuszona” uwaga, którą klient poświęca dokumentowi, stwarza przestrzeń, aby umieścić w nim dodatkowe elementy reklamowe. Dzięki niej można się dowiedzieć o nowych usługach czy produktach, nie czując przy tym przesytu informacyjnego. Faktura staje się więc formalnoscią, która pozwala spełniać obowiązki wobec prawa (oraz fiskusa). Przy okazji, sprzyja ona subtelnej komunikacji marketingowej. |
Faktura może uzupełnić inne formy promocji marki
Współczesny biznes opiera się na wielokanałowej komunikacji. Firma dociera do klientów poprzez:
- media społecznościowe,
- kampanie online,
- e-mail marketing,
- inne narzędzia, w tym np. SMS-y.
W tym kontekście faktura warta jest rozważenia jako kolejny kanał komunikacyjny, który nie wypiera innych działań, lecz uzupełnia ją. W efekcie można tworzyć spójny przekaz, który wzmacnia związek z marką i prowadzi do zwiększonej sprzedaży. Komunikat reklamowy, jaki można stworzyć dzięki fakturze, nie jest nachalny. Co ważne, jest tak w odróżnieniu od reklamy masowej, która bywa odbierana jako uciążliwa. Mówiąc o fakturze w kontekście promocji, mówi się raczej o wartym uwagi sposobie na budowanie długofalowej relacji z klientem.
Faktura a przepisy prawa i zgodność z regulacjami
Czy wstawienie treści reklamowych do dokumentu księgowego jest zgodne z prawem? W jednak przepisy nie przewidują zakazu stosowania takich rozwiązań. Elementy reklamowe (logotyp, hasło firmowe) możemy stosować bez obaw o konsekwencje. W świetle prawa cywilnego i podatkowego liczy się przede wszystkim poprawność danych transakcyjnych. Nie są za to istotne dodatkowe elementy, tzn. grafika, kolor, czcionki lub unikalny, charakterystyczny dla danej marki wzór.
Warto wiedzieć Wystarczy, że obowiązkowe dane wymagane przez ustawę o VAT będą prawidłowe, a sama faktura spełni wymagania formalne. Zgodnie z art. 106e ustawy o VAT, prawidłowo sporządzona faktura musi zawierać m.in. takie dane jak: – data wystawienia, – unikalny numer identyfikujący fakturę, – dane sprzedawcy i nabywcy (nazwy przedsiębiorstw, adresy), – numer podatnika (NIP), – numer nabywcy do celów podatkowych, – data dostawy, – data wykonania usługi lub zapłaty (jeśli różna od daty wystawienia), – nazwa towaru lub usługi, – ilość lub zakres usług, – cena jednostkowa netto, – rabaty i obniżki cen (jeśli nie zostały uwzględnione w cenie jednostkowej). |
Faktura jako element obiegu dokumentów
Nie można pominąć faktu, że faktura, w przeciwieństwie do ulotek, musi być odpowiednio przechowywana. Sposób ich przechowywania regulują przepisy podatkowe. Sam dokument pozostaje w archiwach spółki czy jednoosobowej działalności gospodarczej przez kilka lat. Taki stan rzeczy sprawia, że reklamy umieszczone w tym miejscu mają trwały charakter.
Nawet po latach, przy okazji audytu czy kontroli, kontrahent ponownie ma kontakt z materiałem, który kiedyś w subtelny sposób promował markę. Warta podkreślenia jest również trwałość samej komunikacji. W odróżnieniu od treści online, które znikają w natłoku informacji, faktura stanowi jawny i nieusuwalny ślad.