Rafal Morawski
Gdy założymy sklep internetowy, zawsze przychodzi moment, w którym chcemy z nim dotrzeć do szerokiego audytorium. Tylko sprzedający sklep on-line, przynosi nam godziwe pieniądze. Dziś chcielibyśmy poruszyć temat, nie samego promowania sklepu, a błędów, jakie najczęściej popełniane błędy przez sklepy internetowe właściciele sklepu. Jak je wyeliminować? Czego unikać, a co robi nasza konkurencja nie tak.
Marketing szeptany to efektywna forma reklamy?
Marketing szeptany, który wcale nie jest opiniotwórczy. Wiedza przeciętnego właściciela sklepu, ogranicza się do faktu, że marketing szeptany – buzz marketing jest jedynie wystawianiem „przesłodzonych” opinii na temat naszego sklepu, ewentualnie produktu. W konsekwencji, zamiast rozwijać swój grunt i trwałe relacje z klientami, zniechęcamy ich do nas samych. To najbardziej negatywna forma reklamy, jaką możemy sobie zafundować.
Najgorsze jest to, że opinie i krytyka na temat naszego sklepu zostanie w sieci na długo, a odbudowanie marki, może być bardzo, bardzo ciężkie. Jak zatem podjąć się tematu marketingu szeptanego? Przede wszystkim, jeśli nie znamy się na tym temacie, nie powinniśmy sami się za to zabierać – internet nie przebacza błędów. Marketing szeptany to nie tylko opiniowanie. To także stworzenie ciekawej promocji, która będzie niejako „na językach”. Oferta, która może być przekazywana, coś przykuwającego uwagę. Inną dobrą praktyką jest stworzenie w sobie wizerunku eksperta. Dzięki opiniowaniu na różne tematy, pogłębiamy zainteresowania naszą osobą, a tym samym także naszą ofertą.
Social media to wcale niełatwy temat
Social media – obok marketingu szeptanego jest jedną z największych kul u nogi w polskim e-handlu. Dlaczego? Podobnie, jak w powyższym przykładzie, tak samo w social media – wszystko rozchodzi się o wiedzę, a właściwie jej brak. Właściciele sklepu, a nawet osoby, odpowiedzialne za jego marketing to często osoby, które nie są świadome, że media społecznościowe to nie tylko posty na facebook-u, w dodatku bardzo nietrafione.
Wiele razy byliśmy świadkami wpadek, znanych i rozpoznawalnych marek, także tych sklepowych. Nieumiejętne stosowanie, lub złe targetowanie może pogrążyć naszą markę. W promocji sklepu, czy produktu jest jak z przysłowiowym saperem, jedne najmniejszy nawet błąd, może wyeliminować nas z gry. Jednak social media to potężne narzędzie, które pozwala nam nie tylko sprzedawać dane usługi naszym odbiorcom, ale przede wszystkim pozwala nam obcować z nimi. Bardzo dobrze sprzyja to poprawie naszych kontaktów i stosunków. Co powinno być dla nas nadrzędną sprawą. Ważniejszą nawet od samej sprzedaży.
SEO, czyli pozycjonowanie to zadanie dla doświadczonych
Pozycjonowanie – Ruch z wyszukiwarki to nieraz 90-95% ogólnego ruchu sklepów internetowych. Dlaczego więc strategia pozycjonerska, nie jest odpowiednio wdrążana. Wielu właścicieli bez odpowiedniego przeszkolenia, stara się pozycjonować samemu własne sklepy.
Efektem są nieuniknione filtry, a nawet bany, czyli bezpowrotna utrata czołowych wyników wyszukiwania. Jeśli zależy nam bardzo na dobrym efekcie, powinniśmy poświęcić znacznie więcej czasu na pozyskanie wiedzy merytorycznej. Skąd ją wziąć? Blogi, fora, książki, tutoriale. W chwili obecnej jest naprawdę bardzo dużo odpowiednich ku temu narzędzi. Jeśli nie mamy jednak odpowiednich narzędzi, lepiej abyśmy naszą pracę powierzyli specjalistom. Wyjdzie nam to na dobre, ponieważ nie będziemy musieli obawiać się każdorazowo zmian w aktualizacjach wyszukiwarek.
Innym błędem jest oczywiście nie zwracanie uwagi na statystyki: Google Analytics, jest jednym z narzędzi, które nam ułatwi śledzenie statystyk. U nas otrzymują Państwo do każdej realizacji podpięcie statystyk w cenie.
Ostatnim błędem jest oczywiście brak wersji mobilnej, co nieznacznie wpływa na zmniejszenie zainteresowania, ponieważ coraz więcej osób posiada smartfony, czy tablety. Firma Rafsoft tworzy rozwiązania dopasowane do standardów naszych czasów. W których są wszystkie obecne trendy.
Zobacz więcej porad na naszym blogu w kategorii firma i podatki.